Fórum partnerov Slovenskej komisie pre UNESCO (SK UNESCO), každoročné celoslovenské zhromaždenie zástupkýň/zástupcov subjektov činných v oblastiach pôsobnosti UNESCO sa uskutočnilo 28.10.2024 v Kongresovej sále MZVEZ SR. Zúčastnilo sa na ňom vyše 100 hostí z radov dotknutých rezortov štátnej správy, vzdelávacích a odborných inštitúcií, miest či akademickej obce. Tematicky bolo zamerané na vzdelávanie a potrebu zachovávania kultúrneho a prírodného dedičstva.
Program (otváracie príhovory a panelové diskusie) bol obohatený o ukážku Horehronského viachlasného spevu (v podaní Folklórnej skupiny Vernár), interaktívnu prezentáciu UNESCO biosférickej rezervácie Poľana, Ústredia ľudovej umeleckej výroby (ÚĽUV) a insitného umenia z Kovačice.
Účasť politického vedenia rezortov, široká účasť expertiek a expertov na jednotlivé oblasti pôsobnosti UNESCO a ich interaktívna participácia na jednotlivých bodoch programu podujatia potvrdili dôležitosť a relevantnosť agendy UNESCO a potrebu jej pokračujúceho celonárodného pozdvihnutia.
Dopoludňajší segment programu pozostával z úvodného vystúpenia generálnej tajomníčky SK UNESCO Denisy Frelichovej, príhovorov ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a predsedu SK UNESCO Juraja Blanára, štátneho tajomníka Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Jána Hrinka, prezentácie štátnej tajomníčky Ministerstva životného prostredia SR Gabriely Matečnej, vystúpenia stálej delegátky SR pri UNESCO veľvyslankyne Anny Plassat Muríňovej a prezentácie riaditeľky Regionálneho centra remesiel Mileny Holánovej o Škole remesiel ÚĽUV (aktuálne nominovanej na zápis do Zoznamu dobrých praktík UNESCO).
Generálna tajomníčka SK UNESCO Denisa Frelichová v úvode označila upevňovanie partnerstiev a spoluprácu za kľúčovú pri efektívnom implementovaní programov a myšlienok UNESCO na Slovensku. V kontexte nedávneho 79. výročia OSN pripomenula, že hoci pôvodným cieľom OSN bolo zabránenie hrôzam vojny a zabezpečenie ľudských práv, dnes neexistuje výzva, ktorú by neriešila. Úlohou UNESCO je ju v tomto podporovať prostredníctvom rozvoja kultúrneho a intelektuálneho potenciálu.
Minister a predseda SK UNESCO Juraj Blanár vyzdvihol multidisciplinárny charakter UNESCO a dôležitosť zaangažovania a podpory na vládnej úrovni, ako aj zo strany samospráv, miestnych komunít a verejnosti, ktorej sa aktivity UNESCO najviac dotýkajú. Apeloval na to, aby spoločné dedičstvo – kultúrne, nehmotné, či prírodné – objavovali a spoznávali mladí ľudia v záujme posilňovania príslušnosti a hrdosti na svoju vlasť. To je, podľa jeho hodnotenia, kľúč k zachovaniu národnej identity a rastu celej spoločnosti. Spresnil, že kultúrny program Fóra reflektoval na Medzinárodný deň nehmotného kultúrneho dedičstva, ktorý sme si vďaka UNESCO po prvýkrát pripomenuli 17. októbra. Zmienil aktuálnu nomináciu Školy remesiel ÚĽUV na zápis do Zoznamu dobrých praktík UNESCO a srbskú nomináciu Insitného umenia z Kovačice na zápis do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva (Pozn.: O oboch nomináciách sa rozhodne na zasadnutí Medzivládneho výboru nehmotného kultúrneho dedičstva v Paraguaji 1-7.12.2024). Upozornil na dôležitosť Agendy 2030 a jej cieľov spätých s kvalitným a dostupným vzdelávaním.
Pozn.: Tlačová správa MZVEZ SR k dispozícii TU.
Vo videopríhovore zástupkyne generálnej riaditeľky UNESCO pre vzdelávanie Stefanie Giannini bolo vzdelávanie označené za univerzálny nástroj potrebný pre rozvoj, napredovanie funkčnej spoločnosti a zabezpečenia pokroku v napĺňaní cieľov udržateľného rozvoja.
Štátny tajomník MŠVVaM SR J. Hrinko v osobne ladenom príhovore (odkaz na rusínske korene a rodisko ako lokalitu, v ktorej sa nachádzajú drevené kostolíky zapísané v Zozname svetového dedičstva UNESCO) v úvode poukázal na dôležitosť ochrany/udržiavania tradícií. Vo vzťahu ku vzdelávaniu informoval, že rezort spustil prvú etapu programu DigiEDU zameraného na modernizáciu vzdelávania vo všetkých základných a stredných školách. Ide o najväčšiu investíciu do digitalizácie školstva v histórii krajiny. Celkový rozpočet projektu zahŕňajúceho licencie, inkluzívne digitálne vybavenie a bezpečné sieťové pokrytie dosahuje takmer 225 miliónov eur. Priblížil, že ministerstvo v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVaM) taktiež spustilo sériu online kurzov „Učiteľ 21. storočia“. Na tieto bezplatné a online dostupné kurzy sa už registrovalo viac ako 6 000 pedagógov a odborných zamestnancov. Na margo podpory duševného zdravia spresnil, že je kľúčová pre vytváranie inkluzívneho a priateľského školského prostredia. Starostlivosť o duševné zdravie detí a mladých ľudí je podľa neho jedným z pilierov úspešného vzdelávacieho systému. Doplnil, že rezort v reakcii na alarmujúce údaje o negatívnom vplyve nadmerného používania mobilov na duševnú pohodu a akademické výsledky žiakov pripravil nový zákon pre zavedenie regulácie mobilov počas vyučovania. Tento krok nie je zameraný na úplné vylúčenie digitálnych technológií zo školského prostredia, ale na ich premyslené a rozumné využívanie.
Štátna tajomníčka MŽP SR Gabriela Matečná prezentovala komplexnosť značky UNESCO s dôrazom na prírodné lokality svetového dedičstva a prírodné dezignácie UNESCO (biosférické rezervácie, geopark) na Slovensku. Apelovala (aj vzhľadom na skúsenosti so značkou UNESCO v zahraničí) na posilnenie socio-ekonomického rozvoja miest a regiónov cez cestovný ruch s cieľom valorizácie značky UNESCO. Zdôraznila, že kultúrny turizmus (t. j. turizmus zameraný na spoznávanie kultúrneho dedičstva) je v celosvetovom meradle na vzostupe. Značku UNESCO ako symbol prestíže, jedinečnosti a hodnoty je podľa jej hodnotenia potrebné v podmienkach SR lepšie a adresnejšie využiť. V rámci jej popularizácie odporučila prepojiť spoznávanie UNESCO lokalít s gastronómiou. Doplnila, že pre udržateľný manažment lokality je potrebné zosúladiť finančné a sociálne potreby s možnými environmentálnymi dopadmi.
Pozn.: Prezentácia je k dispozícii nižšie v prílohe.
Stála delegátka SR pri UNESCO veľvyslankyňa Anna Plassat Muríňová priblížila aktuálne dianie v centrále UNESCO s dôrazom na voľbu generálneho riaditeľa organizácie (počas Generálnej konferencie UNESCO na jeseň 2025) a výstupy z ostatného 220. zasadnutia Výkonnej rady UNESCO, ktorej je Slovensko aktuálne členom. Osobitne upozornila na úlohu UNESCO pri riešení naliehavých výziev v oblasti vzdelávania, kultúry a komunikácie v krajinách postihnutých vojnovým konfliktom. Zmienila aktívnu angažovanosť Slovenska v agendách nehmotného kultúrneho dedičstva (o. i. formou členstva v Medzivládnom výbore na ochranu nehmotného kultúrneho dedičstva), ochrany biodiverzity, bioetiky a prístupu k informáciám.
V rámci osláv Medzinárodného dňa nehmotného kultúrneho dedičstva vystúpila Folklórna skupina Vernár prezentujúca Horehronský viachlasný spev zapísaný v Reprezentatívnom zozname nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva (zápis z r. 2017). Taktiež bola pútavo odprezentovaná Škola remesiel ÚĽUV ašpirujúca na zápis do Zoznamu dobrých praktík UNESCO.
Pozn.: Prezentácia je k dispozícii nižšie v prílohe.
Ďalšiu časť programu tvorili odborné panelové diskusie zamerané na témy (1) digitálne technológie vo vzdelávaní a duševné zdravie detí a mládeže a (2) prezentáciu vzdelávacích aktivít subjektov fungujúcich pod značkou UNESCO na Slovensku (o. i. pridružených škôl UNESCO, učiacich sa miest UNESCO a biosférických rezervácií UNESCO na Slovensku).
Diskusiu „Digitálne technológie u detí – dobrý sluha/zlý pán“ pripravila a moderovala Monika Korkošová z MŠVVaM SR. Diskutujúci (Petra Fridrichová - riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania NIVaM, Dagmar Kopčanová – vedúca Sekcie pre výchovu a vzdelávanie SK UNESCO, Michal Rybár – riaditeľ odboru digitálnej transformácie MŠVVaM SR, Sofia Šillerová – mládežnícka delegátka SR pri OSN a Jakub Žaludko – Impact Games) apelovali na zodpovedné a zmysluplné využívanie digitálnych technológií vo vzdelávaní. Zdôraznili dôležitosť rozvoja digitálnej gramotnosti/kompetencií u detí a učiteľov, kritického myslenia u detí/žiakov a učenia ich selekcii/vyhodnocovaniu relevantnosti informácií. V kontexte využívania digitálnych nástrojov v neformálnom vzdelávaní poukázali na rastúcu popularitu vzdelávacích hier (napr. www.gamifactory.eu) široko využiteľných počas vyučovania na ZŠ/SŠ a zameraných na posilnenie kritického myslenia a rozvoja digitálnych zručností. Vo vzťahu k UNESCO sa úspešne etablovala hra Heritage Quest z dielne Impact Games, ktorá prostredníctvom rozšírenej reality približuje deťom pamiatky a prvky kultúrneho dedičstva UNESCO. Diskutujúci sa dotkli aj témy propagácie/ochrany duševného zdravia, ktorej sa extenzívne venuje UNESCO (príprava praktických materiálov/usmernení pre vlády, školy/učiteľov a deti), ako aj rezort školstva (aktuálne prebiehajú viaceré projekty zamerané na prevenciu/podporu duševnej pohody žiakov – o. i. „Duševné zdravie detí a mládeže“ a „Podpora detí a mládeže“ nacielené na vytváranie bezpečného prostredia, ktoré podporuje nielen akademické úspechy, ale aj psychické a emocionálne zdravie všetkých žiakov, bez ohľadu na ich sociálne či zdravotné zázemie). Akcentovali dôležitosť prevencie, včasnej intervencie a vytvárania bezpečného prostredia na školách.
Druhá panelová diskusia „Praktické skúsenosti slovenských aktérov pod značkou UNESCO – ako konkurovať obrazovke“ bola venovaná prezentácií vzdelávacích a výchovných aktivít týchto subjektov. V interaktívnej debate pod taktovkou zástupcu Učiacej sa Trnavy Michala Koricinu vystúpil učiteľ Gymnázia Andreja Kmeťa v Banskej Štiavnici (pridruženej školy UNESCO) Miron Breznoščák, riaditeľ MŠ a ZŠ Maximiliána Hella v Štiavnických Baniach Pavel Michal (ako jediná škola na svete má povinný predmet sokoliarstvo, ktoré je zapísané v Reprezentatívnom zozname nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva) a predsedníčka Slovenského výboru človek a biosféra SK UNESCO Vladimíra Fabriciusová. Panelisti pútavo predstavili činnosť a rôznorodé projekty, ktoré vo svojich inštitúciách realizujú. Zaujali aktivity z oblasti environmentálnej výchovy nacielené na podnecovanie detí k starostlivosti o prírodu a poznanie kraja/Slovenska. Zhodne odporúčali aktívne využívať zážitkové učenie ako nástroj na efektívne a trvalé osvojenie učiva. Inšpiratívnym bolo priblíženie aktivít v rámci predmetu regionálna výchova na Gymnáziu Andreja Kmeťa, ktorý popri projektovom vyučovaní ponúka exkurzie po meste/v okolí v záujme lepšieho spoznávania Banskej Štiavnice ako lokality svetového dedičstva UNESCO.