sk | en

UNESCO

21. február - UNESCO si pripomína Medzinárodný deň materinského jazyka aj výstavou umenia slovenskej komunity žijúcej v Srbsku


21. február - UNESCO si pripomína Medzinárodný deň materinského jazyka aj výstavou umenia slovenskej komunity žijúcej v Srbsku

Stála delegácia Srbskej republiky v spolupráci s Nadáciou Pavla Babku z Kovačice a Stálej delegácie Slovenskej republiky pri UNESCO zorganizovali pri príležitosti 20. výročia osláv Medzinárodného dňa materinského jazyka panelovú výstavu, prezentujúcu históriu insitnej maľby slovenskej menšiny z Kovačice. Záštitu nad výstavou prevzali minister zahraničných vecí Srbskej republiky Ivica Dačić, minister zahraničných vecí Slovenskej republiky Miroslav Lajčák, ako aj srbská a slovenská národná komisia pre UNESCO. 

Tohtoročné oslavy Medzinárodného dňa materinského jazyka, ktoré UNESCO oslavuje 21. februára, sa niesli v znamení témy Jazyky bez hraníc.  

Na vernisáži 18. februára 2020 vystúpili stála delegátka Srbska pri UNESCO Tamara Rastovac Siamašvili, stály delegát SR pri UNESCO Igor Grexa a Pavel Babka z nadácie Babka. Za UNESCO vystúpil prvý námestník generálnej riaditeľky UNESCO Xing Qu. Všetci podčiarkli dôležitosť materinského jazyka pre rozvoj kultúry a vzdelávania aj v situáciách, kedy materinský jazyk nie je zhodný s väčšinovým jazykom danej krajiny a vyzdvihli slovenskú komunitu v Srbsku ako pozitívny príklad. 

Medzi viac než osemdesiatimi účastníkmi vernisáže boli aj početní stáli delegáti pri UNESCO a členovia srbskej a slovenskej komunity v Paríži. Návštevníkov zaujala história aj bohatosť kultúrneho života slovenskej menšiny v Srbsku, ktorá si zachovala jazyk a jedinečnú kultúrnu identitu, aj napriek stáročiam separácie od domoviny. Nepovšimnutá neostala ani synergia, s ktorou srbskí Slováci nažívajú s inými národmi v rámci Vojvodiny.

Medzinárodný deň materinského jazyka UNESCO oslavuje od roku 2000 z iniciatívy Bangladéša. V rámci svojho mandátu pre mier sa UNESCO snaží zachovať rozdiely v kultúrach a jazykoch, ktoré podporujú toleranciu a úctu k druhým. Jazyková rozmanitosť je však čoraz viac ohrozovaná. Až 40 % ľudí na planéte nemá prístup k vzdelaniu vo svojom materinskom jazyku. Napriek tomu sa vďaka iniciatívam UNESCO dosiahol pokrok v oblasti viacjazyčného vzdelávania založeného na materinskom jazyku, s rastúcim uvedomením si jeho dôležitosti najmä pre deti v predškolskom veku a väčším úsilím o jeho rozvoj aj vo verejnom živote.

Viacjazyčné a multikultúrne spoločnosti existujú prostredníctvom svojich jazykov, ktoré prenášajú a zachovávajú tradičné vedomosti a kultúry udržateľným spôsobom. Príkladom je aj slovenská komunita v Kovačici, ktorá už skoro dve storočia udržuje kultúru svojich predkov v oblasti insitného umenia, pozitívne vplývajúcu aj na kultúrne vzťahy Srbska a Slovenska.