sk | en

UNESCO

UNESCO spúšťa celosvetovú koalíciu na urýchlenie implementácie vzdelávania na diaľku


UNESCO spúšťa celosvetovú koalíciu na urýchlenie implementácie vzdelávania na diaľku

Podľa stavu z utorka 17. marca 2020 muselo na celom svete kvôli pandémii COVID-19 ostať doma viac ako 850 miliónov školopovinných detí a univerzitných študentov, čo je zhruba polovica svetovej študentskej populácie. V 102 krajinách sú školy uzavreté celoštátne a v ďalších 11 existujú lokálne uzávery.

Rozsah a rýchlosť uzavretia škôl a univerzít predstavuje bezprecedentnú výzvu pre UNESCO. Krajiny po celom svete urgentne hľadajú riešenia na zachovanie výučby aspoň na diaľku, ktoré sa rôznia od  virtuálnej video výučby po vzdelávacie programy v televízii a rádiu.

V okamžitej odpovedi na masívne zatváranie škôl zriadilo UNESCO pracovnú skupinu COVID-19, ktorej úloha je poskytovať rady a technickú asistenciu vládam snažiacim sa zabezpečiť vzdelávanie študentom mimo školy. Organizácia tiež pravidelne organizuje virtuálne stretnutia s ministrami vzdelávania z celého sveta. Prvé sa uskutočnilo 10. marca za účasti ministrov 73 krajín.

UNESCO navyše spúšťa Celosvetovú koalíciu vzdelávania v čase COVID-19, v ktorej sa spoja multilaterálni hráči so súkromným sektorom, vrátane Microsoftu a Global System for Mobile Communications (GSMA), aby pomohli krajinám úspešne aplikovať systémy vzdelávania na diaľku.

 „Školy, akokoľvek nedokonalo, hrajú vyrovnávaciu úlohu v spoločnosti, a keď sa zatvoria, nerovnosti narastú,“ povedala Stefania Giannini, zástupkyňa generálnej riaditeľky UNESCO pre vzdelávanie, upozorňujúc na exponenciálny nárast problémov v prípade dlhodobejšieho zatvorenia škôl.

Zatvorenie škôl bude mať mnohé negatívne dopady aj mimo vzdelávacej oblasti.

UNESCO vytvorilo zoznam týchto dopadov, aby ich pomohlo krajinám predvídať a riešiť:

  • Prerušené vyučovanie: Najviac ním trpia znevýhodnení žiaci.

  • Výživa: Mnoho detí a mládeže sa pri zdravej výžive spolieha na bezplatné alebo zľavnené školské stravovanie. Keď sú školy zatvorené, výživa je ohrozená.

  • Ochrana: Školy poskytujú ochranu mnohým deťom a mládeži a keď sú zatvorené, mladí ľudia sú viac ohrození.
  • Rodičia nepripravení na dištančné a domáce vzdelávanie: Rodičia môžu mať problém  deťom pri vzdelávaní z domu pomôcť. Platí to najmä pre rodičov s obmedzeným vzdelaním a zdrojmi.

  • Nerovný prístup k digitálnym vzdelávacím portálom: Nedostatočný prístup k technológiám alebo pripojeniu na internet je prekážkou vzdelávania na diaľku, najmä pre študentov zo znevýhodnených rodín.

  • Medzery v starostlivosti o deti: Ak neexistujú alternatívne možnosti, pracujúci rodičia často nechávajú deti samé, keď sú školy zatvorené. To môže viesť k riskantnému správaniu vrátane zvýšeného tlaku rovesníkov a zneužívania návykových látok.

  • Vysoké ekonomické náklady: Pracujúci rodičia často musia pri zatvorených školách ostať s deťmi doma. To má za následok stratu miezd a zníženie produktivity.

  • Zvýšený tlak na školy a školské systémy, ktoré zostávajú otvorené: Lokalizované zatváranie škôl predstavuje pre školy ďalšie bremeno, pretože rodičia a úradníci presmerovávajú deti do otvorených škôl.

  • Zvýšenie miery predčasného ukončenia školskej dochádzky: Po dlhom uzavretí škôl môžu mať mnohí študenti problém vrátiť sa a dokončiť školskú dochádzku.

  • Sociálna izolácia: Školy sú strediskami sociálnej činnosti a ľudskej interakcie. Keď sú školy zatvorené, mnohým deťom a mládeži chýba sociálny kontakt, ktorý je nevyhnutný pre vzdelávanie a rozvoj.

     

    Viac informácií o aktivitách UNESCO zameraných na umožnenie vzdelávania počas pandémie spôsobenej COVID-19 nájdete na webovej stránke: https://en.unesco.org/covid19-response